Wet van de traagheid
Maandag, 26/01/2009, heeft VOKA-West-Vlaanderen (Kamer van Koophandel), tijdens haar nieuwjaarsreceptie voor ondernemend Oostende bevestigd, wat REPLO al een tijdje verkondigt, namelijk dat het dossier betreffende de privatisering van de luchthaven Oostende-Brugge onderworpen is aan de wet van de traagheid.
VOKA liet, bij monde van haar regio-voorzitter, Dhr Raf Jacxsens, duidelijk uitschijnen dat er in Brussel veel personen zijn die het begrip "goed" verwarren met "traag".
VOKA blijft de kandidatuur van de Oostendse en de Zeebrugse havens als exploitant of deels-exploitant voor de luchthaven steunen.
Kandidatuurstelling voor de LEM (Luchthaven Exploitatie Maatschappij) kan - overeenkomstig de op 12/01/09 gepubliceerde Europese aanbesteding - tot 27 februari 2009 ingediend worden bij de betrokken diensten van het Vlaams Gewest.
Daarna zullen vijf in aanmerking komende kandidaten uitgenodigd worden tot het indienen van een offerte met bijbehorend businessplan.
Het bestek hiertoe wordt momenteel nog opgemaakt en zou eind april 2009 klaar moeten zijn.
Dit bestek is niet publiek en uitsluitend voor de weerhouden kandidaten beschikbaar.
Een selectiecommissie (samenstelling voorlopig niet bekend) zal met de weerhouden kandidaten gesprekken en onderhandelingen voeren.
Uiteindelijk zal na selectief beraad met de weerhouden exploitant overgegaan worden tot een definitieve overeenkomst.
REPLO vzw heeft wel wat bedenkingen bij de procedure, daar enerzijds heel wat “achter de schermen” blijkt te gebeuren en anderzijds de toewijzingsprocedure overheen de electorale periode voor de Gewestverkiezingen loopt.
De uiteindelijke beslissing zal in principe na de verkiezingen genomen worden, ttz door de nieuwe Vlaamse regering.
Bepaalde politieke voorkeuren, die de toewijzing zouden kunnen beïnvloeden, zullen bijgevolg afhangen van de verkiezingsuitslagen.
Hopelijk worden alle knopen tijdig doorgehakt, zodat de nieuwe beheerstructuur uiterlijk op 1 januari 2010 van start gaat.